Jakie są składniki idealnego posta (artykułu, wpisu) na blogu? Zależą one zawsze od Twoich celów i Twojego kontekstu.
Przyjrzyj się poniższej liście i wybierz z niej to, co będzie wspierać przede wszystkim Ciebie – Twoją markę, Twój biznes, czy organizację.
Podzieliliśmy ją na sekcję przed artykułem, treść artykułu oraz sekcję po nim. W naszej opinii szablon idealnego posta blogowego nie powinien zawierać bocznych kolumn równoległych to tekstu, ponieważ – jeśli nie są one częścią artykułu (np. jako cytaty, dopiski na marginesie), lecz zawierają różne linki, np. najnowsze komentarze na blogu, archiwum bloga itp., będą one jedynie rozpraszać i odciągać uwagę od tego, co istotne, czyli treści wpisu.
Oprócz tytułu i treści wszystkie elementy są opcjonalne.
Sekcja przed artykułem
Celem i zadaniem tej sekcji jest, aby odbiorca podjął decyzję, czy jego cele zostaną przez ten artykuł spełnione. Jednym słowem – czy odpowie na jego pytania, potrzeby, problemy. Dlatego też wszystkie elementy z tej sekcji służą temu celowi.
Nie jest to natomiast miejsce na przyciski do udostępniania artykułu (co jest powszechną praktyką), ponieważ na tym etapie odbiorca nie wie jeszcze, czy warto ten artykuł komukolwiek polecić.
- Tytuł – najważniejszy element wprowadzenia do artykułu, na bazie czego odbiorca może podjąć decyzję o tym, czy temat go interesuje, czy nie.
- Zajawka (inaczej: „lead”) – wprowadzenie, akapit, kilka zdań o tym, czego dotyczy artykuł – podobnie, jak stosuje się to w artykułach gazetowych. Zajawki można użyć również w widoku archiwum bloga, czyli w widoku wszystkich wpisów bloga lub danej kategorii.
- Autor_ka – imię i nazwisko autora, pseudonim, może być ze zdjęciem, ewentualnie również z krótkim bio, jednak zazwyczaj bio umieszcza się raczej na końcu. Jeśli nad danym artykułem pracuje cały zespół lub na blogu publikuje zawsze jedna osoba, czasem nie ma sensu umieszczać w tym miejscu autora. W WordPressie autorem jest osoba, która opublikowała dany wpis, jednak zawsze można to wyedytować i zmienić na inną.
- Data publikacji – zazwyczaj jest to pomocna informacja, pozwalająca umieścić w głowie artykuł w czasie, np. odbiorce może zobaczyć, czy artykuł jest aktualny lub czy jest nowością. Jeśli na blogu publikuje się rzadko, a wpisy są zawsze aktualne, warto datę publikacji ukryć, aby nie odstraszała ona informacją o zbyt rzadkim publikowaniu.
- Kategoria – jeśli tylko wpisy na blogu są rozsądnie i starannie podzielone na kategorie, informacja ta jest bardzo cenna, bo przydziela od razu artykuł do tematu. Przypisywanie do kategorii to obszerny oddzielny temat. Warto pamiętać jedynie, aby artykuły przypisywać do więcej niż jednej kategorii tylko w drodze wyjątku i starać się nie mnożyć kategorii. Ich liczba rzędu 3–7 w serwisie będzie wystarczająca.
- Tagi – bardziej przydają się do ogólnego posortowania artykułów i do celów pozycjonowania w wyszukiwarkach, dlatego też raczej nie sprawdzą się w tym miejscu. Jeśli są używane i jest wskazanie do pokazywania ich na początku artykułu, warto pamiętać, aby ich lista była rozsądnej długości.
- Komentarze – przycisk umożliwiający dodanie komentarzy, a przede wszystkim wyświetlający ich liczbę może działać jako taki społeczny mikrodowód słuszności. Jeśli na blogu są liczbe komentarze, warto wyświetlać ich liczbę już na początku artykułu, bo może to zachęcać do przeczytania i wzięcia udziału w dyskusji. Jeśli zaś komentarze są pisane sporadycznie, ich niewielka liczba może odstraszyć, chyba, że artykuł jest dopiero co opublikowany.
- Obrazek wyróżniający (inaczej: ikona wpisu) – jest to zazwyczaj zdjęcie, rzadziej grafika, która ma na celu wyróżnienie artykułu na liście innych postów blogowych. W sposób symboliczny lub bezpośredni przedstawia treść/temat artykułu lub nawiązuje do niego. Jest to bardzo ważny element, którego nie powinno się pomijać. Styl, dobór konkretnego zdjęcia czy ilustracji powinien być spójny na całym blogu. Ponadto obrazek ten powinien być raczej w wysokiej rozdzielczości, acz rozsądnej tak, by nie obciążyć strony.
Treść artykułu
W zakresie formułowania artykułu napisano wiele poradników, więc nie będziemy się tutaj odnosić do tego, jak językowo budować taki post, a jedynie w zakresie elementów, jakie warto wziąć tu pod uwagę.
- Nagłówki – bardzo istotną kwestią jest, aby tekstu nie pisać jednym ciągiem, lecz rozdzielać go nagłówkami odpowiedniego poziomu – zazwyczaj będą to nagłówki H2 (Nagłówek 2), a jeśli potrzebna jest drobniejsza granulacja, możńa zastosować również nagłówki niższych poziomów – H3, H4, H5 do H6. Istotne jest, aby w treści artykułu nie stosować nagłówków poziomu pierwszego, H1, ponieważ ten poziom zarezerwowany jest dla tytułu postu.
- Wyróżnienia (pogrubienie, kursywa) – wspomagają czytelność artykułu i zwracają uwagę na istotne treści, jednak warto je stosować z umiarem, zgodnie z hasłem, że jeśli wszystko jest wyróżnione, to nic nie jest wyróżnione.
- Grafiki (w tym zdjęcia) – doskonale urozmaicają artykuł i mogą pomóc w jego zrozumieniu. Warto tu pamiętać o dobraniu odpowiednich wymiarów obrazka tak, aby nie ważył on zbyt dużo i tym samym nie obciążał strony. Można w tym celu skorzystać z narzędzi takich jak TinyJPG (bezpłatny, w przeglądarce) czy PhotoBulk (płatny, na macOS).
- Cytaty – świetnie zadziałają jako uzupełnienie artykuły. Pamiętać należy zawsze o oznaczeniu źródła cytatu oraz oznaczeniu cytatu w edytorze, wtedy zostanie on wyróżniony wizualnie oraz rozpoznany jako cytat przez wyszukiwarki.
- Linki wewnętrzne i zewnętrzne – są kwintesencją Internetu, warto więc z nich korzystać. Szczególnie dobrze jest zwrócić uwagę na linkowanie wewnątrz witryny, co wpływa korzystnie na SEO. Natomiast linki zewnętrzne warto jest skonfigurować tak, aby otwierać je w nowej zakładce.
Sekcja pod artykułem
Jeśli Czytelnik przeczytał artykuł, to prawdopodobnie ma wzbudzone jakieś emocje, a może chęć do działania, więc warto ten stan wykorzystać – zgodnie ze swoimi celami. Poniżej znajdziesz elementy, jakie można zamieścić w sekcji pod artykułem.
- CTA – wezwanie do akcji – jest to najważniejszy element pod artykułem. Może być on częścią artykułu, może być zawarty w szablonie postu blogowego. Ważne, aby taki element się pojawił. Możesz przekierowywać Odbiorców do swoich najnowszych/promowanych produktów, do zapisu na newsletter, zachęcić do zostawienia komentarza, nawiązania kontaktu itp.
- Przyciski udostępnienia – czyli przyciski dodające link do przeczytanego właśnie artykułu do wybranych social mediów lub przesyłające go mailem czy na WhatsAppie. Wybór przycisków zależy m.in. od grupy docelowej.
- Przyciski przenoszące do poprzedniego/następnego artykułu – zazwyczaj w ramach danej kategorii. Przydatne dla osób, które lubią czytać blog „od deski do deski”, np. nowych Odbiorców.
- Powiązane artykuły – 3–4 artykuły, np. z tej samej kategorii, które również się mogą Odbiorcy spodobać.
- Biogram autora/autorki – imię i nazwisko, zdjęcie i krótkie bio, ewentualnie dane do kontaktu – taka ramka może wzmocnić markę, pokazać eksperckość, przedstawić autora/autorkę.
- Reakcje (serduszka, kciuki w górę itp.) – zazwyczaj jako element sekcji z komentarzami, np. z Disqus. Podobnie jak na Facebooku czy innych mediach społecznościowych pozwalają dać upust swoim emocjom w sposób dyskretny i zareagować na wpis.
- Komentarze – w większości przypadków warto, aby były na blogu włączone, ponieważ pozwalają one np. na zadanie pytań autorowi/autorce lub wejście w dyskusję nt artykułu. W pewnych wypadkach jednak lepiej jest je wyłączyć, np. wówczas, gdy nie ma się przestrzeni na ich moderację i regularne odpisywanie osobom komentującym. Warto do komentarzy użyć systemu, który zezwala na powiadamianie komentujących o odpowiedziach, np. wspomniany wyżej Disqus.