Treści prawne do stron i sklepów internetowych oraz newslettera

Disclaimer: Na początek istotne zastrzeżenie: nie jesteśmy prawnikami i nie mamy takich kompetencji. Odpowiedzialność za prawne komunikaty zawsze leży na Tobie, jako właścicielce/właścicielu strony/firmy/sklepu. Stale się szkolimy u prawników i inspektorów ds. zgodności (dot. RODO). Jesteśmy w regularnym bezpośrednim kontakcie z osobami, które zajmują się na co dzień kwestiami przetwarzania danych osobowych, RODO, e-commerce, własności intelektualnej itd., i stąd pochodzi nasza wiedza.

Jesteśmy tu natomiast jedynie pośrednikiem, dlatego informujemy, wspieramy, pomagamy, łącząc świat prawa i technologii, lecz na końcu zawsze prosimy o weryfikację z Twojej strony i – jeśli uznasz to za właściwe i potrzebne – bezpośrednie konsultacje prawne.

Jest to szczególnie istotne, jeśli Twój przypadek nie wpisuje się w standardowe treści, jakie można kupić w gotowych pakietach u różnych prawników, bo np. oferujesz specyficzne produkty w swoim sklepie, masz siedzibę firmy poza granicami Polski lub nawet Unii Europejskiej itp.

SIMPLY team

To powiedziawszy, na początek informacja: jako właścicielka/właściciel strony (sklepu) masz obowiązki wynikające z prawa. Są to obowiązki zarówno informacyjne, jak i funkcyjne. Z naszej strony pomogliśmy już dziesiątkom klientek i klientów dopasować ich strony do aktualnych wymogów prawa. Najnowsze zmiany weszły w życie 1 stycznia 2023 i były niemałą rewolucją, dotykającą przede wszystkim właścicielki i właścicieli sklepów internetowych, ale również stron bez tej funkcji. Słowo klucz to „dyrektywa Omnibus” – jeśli chcesz poszukać więcej informacji w Sieci na ten temat.

Polecamy tu szczególnie dwa blogi kancelarii prawnych, zajmujących się szerzeniem wiedzy na ten temat:

A teraz do konkretów – czego TY potrzebujesz, mając stronę internetową lub sklep internetowy, również uwzględniając przypadki typu platforma kursowa, usługi, newsletter z lead magnetem lub bez?

Przygotowaliśmy listę treści i funkcji prawnych, jakie my wdrażamy u naszych klientek i klientów. Aby móc z nich korzystać, możesz kupić potrzebne pakiety, które polecamy, oraz licencję na potrzebną wtyczkę. Wówczas – w większości przypadków – jesteśmy w stanie zająć się wdrożeniem z jedynie minimalnym Twoim udziałem (nie licząc weryfikacji dodanych treści). Oczywiście możesz też zamówić niezbędne treści u wybranego prawnika lub prawniczki na własną rękę. Wówczas przyda Ci się lista niezbędnych elementów.

Lista niezbędnych elementów prawnych (treści i funkcje)

Dla każdej strony internetowej

  • Polityka prywatności (odpowiednie zapisy w tym dokumencie zależą od konkretnych potrzeb, sytuacji, podmiotów, celów przetwarzania danych osobowych itp.)
  • Formularz kontaktowy i inne formularze:
    • Klauzula informacyjna
    • Checkbox z akceptacją polityki prywatności (i regulaminu)
  • Informacje w stopce i kontakcie:
    • Pełne dane rejestrowe firmy (nazwa firmy, adres, NIP, a w przypadku spółek również inne obowiązkowe dane), która jest administratorem danych osobowych
    • E-mail kontaktowy
    • Telefon kontaktowy z godzinami kontaktu – to prawdopodobnie jest obowiązkowe tylko w przypadku sklepów, ale możesz chcieć to skonsultować ze swoim prawnikiem lub swoją prawniczką
  • Cookies (ciasteczka):
    • Komunikat o używanych ciasteczkach wraz z możliwością wyboru, zapamiętaniem ustawień użytkownika, skanerem ciasteczek używanych na stronie, logowaniem decyzji użytkownika
    • Link w stopce do możliwości zmiany ustawień cookies
    • Opis wszystkich używanych ciasteczek, wraz z kategoriami (w przypadku polecanej przez nas wtyczki dzięki skanerowi opisy i kategorie są dodawane automatycznie, co jest ogromnym ułatwieniem)

Dla sklepu internetowego

Wszystko, co powyżej, oraz:

  • Regulamin strony (sklepu) – istnieją różne rodzaje regulaminów, w zależności od tego, co jest oferowane na stronie: produkty fizyczne, wirtualne (np. kursy, e-booki, webinary), usługi. Po nowelizacji ustaw 1 stycznia 2023 rozróżniamy treści i usługi cyfrowe. Granica jest cienka i warto ją dobrze poznać, jeśli oferujesz produkty lub usługi tego typu.
  • Formularz odstąpienia od umowy (wzór)
  • Formularz reklamacyjny (wzór)
  • Klauzula do e-maila potwierdzającego złożenie zamówienia, potwierdzająca zawarcie umowy na odległość
  • Formularz zamówienia:
    • Klauzula na rozpoczęcie świadczenia przed upływem terminu do odstąpienia umowy (dot. treści cyfrowych)
    • Checkbox z akceptacją regulaminu i polityki prywatności
    • Klauzula informacyjna w formularzu zamówienia
    • Napis na przycisku zamówienia – odpowiednia treść wskazująca na obowiązek zapłaty
  • Formularz rejestracji klienta:
    • Checkbox z akceptacją regulaminu i polityki prywatności
    • Klauzula informacyjna
  • Formularz dodawania opinii:
    • Checkbox z akceptacją regulaminu i polityki prywatności
    • Klauzula informacyjna
  • Funkcja wyświetlania najniższej ceny produktu z ostatnich 30 dni w przypadku promocji

Dla newslettera (w tym lead magnetu)

Wszystko, co dla strony internetowej, oraz:

  • Formularz zapisu na newsletter:
    • Klauzula informacyjna
    • Checkbox z wyrażeniem chęci otrzymywania o newslettera
  • Klauzula w mailu z przyciskiem do potwierdzenia chęci otrzymywania newslettera (double opt-in) z linkiem do polityki prywatności i informacją o tym, kto jest administratorem danych osobowych

Polecamy

Dokumenty prawne

W zakresie gotowych zestawów odpowiednich treści prawnych polecamy m.in. sklep Prakreacja. Mamy w nim dwa rodzaje dokumentów – dostępne za jednorazową opłatą z aktualizacjami lifetime dokumenty w Wordzie do samodzielnego dopasowania oraz bardzo wygodny kreator na oddzielnej platformie z subskrypcją roczną i aktualizacjami dostępnymi przez cały czas opłacania abonamentu.

  1. Dokumenty w Wordzie dostępne są w różnych zestawach i konfiguracjach (zwróć uwagę na swoje potrzeby, czy masz sklep, czy nie, a jeśli tak, to co w nim sprzedajesz – jaki rodzaj produktów): prakreacja.pl/sklep/ – z kodem SIMPLYYOURSELF otrzymasz 10% rabatu.
  2. Kreator – wersja dla strony bez sklepu zawiera politykę prywatności i zalecenia wdrożeniowe, wersja dla sklepu zawiera dodatkowo regulamin – bezpieczny.biz (link afiliacyjny)

Z naszego punktu widzenia wersja z kreatorem jest znacznie przyjemniejsza i prostsza w użyciu, pozwala również na wygodne zarządzanie wersjami w przypadku zmian (obowiązkowo na stronie trzeba załączać poprzednie wersje dokumentów).

Pamiętaj również, że oprócz wdrażania zewnętrznych obowiązków wynikających z RODO, istotne jest również wdrożenie wewnętrznych obowiązków. Jeśli potrzebujesz z tym pomocy, napisz do nas, doradzimy i polecimy osoby, które mogą w tym pomóc, jak i wspierające te wewnętrzne obowiązki oprogramowanie.

SIMPLY team

Wtyczka do obsługi i zarządzania ciasteczkami (cookies)

U naszych klientek i klientów zazwyczaj instalujemy wtyczkę GDPR Cookie Consent Plugin (CCPA Ready), dostępną do zakupu bezpośrednio ze strony twórców wtyczki: Webtoffee (link afiliacyjny). Jeśli zdecydujesz się na zakup, potrzebujemy od Ciebie później kod licencji i adres mailowy, na który dokonano zakupu. W przypadku tej wtyczki cena dotyczy subskrypcji rocznej, wymaga więc odnawiania.

Funkcje tej wtyczki to m.in.:

  • Automatyczne blokowanie plików cookie/skryptów (brak tej funkcji sprawia, że większość komunikatów cookies nie jest zgodna z obowiązującym prawem)
  • Skanowanie i lista plików cookie
  • Rejestrowanie zgody użytkownika
  • Zgoda jawna/niejawna
  • Wykluczenie banerów w oparciu o lokalizację
  • Szerokie możliwości dostosowywania banerów cookies
  • Granularna zgoda na podstawie kategorii plików cookie
Scroll to Top